Artykuły
Artykuły (103)
Komunikacja marki Fundusze Europejskie 2021-2027
Jeżeli korzystasz z unijnego wsparcia masz nie tylko prawo, ale i obowiązek, aby o tym informować. Skąd taki obowiązek? Wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają prawo wiedzieć jak wydawane są pieniądze publiczne. Dlatego UE wymaga informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców projektów, o tym, że dane przedsięwzięcie było możliwe między innymi dzięki unijnej pomocy finansowej.
Tożsamość marki „Fundusze Europejskie”
Tożsamość marki „Fundusze Europejskie” jest określona w „Księdze Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027". Pokazuje ona zasady konstruowania i stosowania znaku marki Fundusze Europejskie, znaku barw RP, UE, a także współwystępowania znaków Funduszy Europejskich na lata 2021-2027. Wskazuje również sposób, w jaki należy budować layout materiałów informacyjnych oraz promocyjnych w oparciu o motyw i element przewodni marki.
Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027
Znak marki Fundusze Europejskie
Znak marki Fundusze Europejskie stanowią łącznie:
– sygnet (czyli element graficzny),
– logotyp (czyli graficzna forma nazwy „Fundusze Europejskie”).
Znaki FE mogą występować w wersji poziomej lub pionowej.
Wersja pozioma:
Wersja pionowa:
Tam, gdzie to możliwe, należy stosować znak w układzie poziomym. Stanowi on podstawową formę znaku. Układ pionowy można wykorzystywać na nośnikach i w miejscach, które nie pozwalają na zastosowanie wersji poziomej lub gdzie jego zastosowanie jest korzystniejsze z uwagi na możliwość umieszczenia większych znaków w stosunku do rozmiarów materiału lub miejsca przeznaczonego na wizualizację.
Rekomenduje się stosowanie znaku pełnokolorowego na białym tle. Jeśli znak występuje na tle barwnym, należy zachować odpowiedni kontrast gwarantujący odpowiednią czytelność znaku.
Znak marki Fundusze Europejskie (14,5 MB)
Znak Unii Europejskiej
Znak podstawowy poziomy
Znak uzupełniający pionowy
Znak mobilny
Wersja podstawowa znaku UE to wersja pozioma z logotypem po lewej, a flagą UE po prawej stronie.
Wersję pionową można wykorzystywać na nośnikach i w miejscach, które nie pozwalają na zastosowanie wersji poziomej lub gdzie jej zastosowanie jest korzystniejsze z uwagi na możliwość umieszczenia większych znaków w stosunku do rozmiarów materiału lub miejsca przeznaczonego na wizualizację. Znak mobilny jest przeznaczony wyłącznie do stosowania na stronach internetowych i wyświetlaczach urządzeń mobilnych. Znak UE powinien w miarę możliwości występować w kolorze. Wersje achromatyczne wolno stosować w uzasadnionych przypadkach, np. braku możliwości wykorzystania wersji kolorowej ze względów technicznych (tłoczenie, grawerunek itp.). Jeśli nie ma innej możliwości niż użycie kolorowego tła, należy umieścić wokół flagi UE białą obwódkę o szerokości równej 1/25 wysokości flagi.
Znak Unii Europejskiej wersja polska (48,5 MB)
Znak Unii Europejskiej wersja angielska (61 MB)
Znak barw Rzeczpospolitej Polskiej
Znak barw RP stanowią łącznie:
– sygnet (czyli element graficzny),
– logotyp (czyli graficzna forma nazwy „Rzeczpospolita Polska”).
Znak podstawowy poziomy
Znak uzupełniający pionowy
Znak mobilny
ZNAK BARW RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ STOSUJEMY WYŁĄCZNIE W WERSJI PEŁNOKOLOROWEJ!!
Wersja podstawowa znaku barw RP to wersja pozioma. Wersję pionową można wykorzystywać na nośnikach i w miejscach, które nie pozwalają na zastosowanie wersji poziomej lub gdzie jej zastosowanie jest korzystniejsze z uwagi na możliwość umieszczenia większych znaków w stosunku do rozmiarów materiału lub miejsca przeznaczonego na wizualizację.Znak mobilny jest przeznaczony wyłącznie do stosowania na stronach internetowych i wyświetlaczach urządzeń mobilnych. Rekomendowane jest stosowanie znaku na białym tle. W tym przypadku stosuje się dodatkowo tzw. linię zamykającą w kolorze szarym wokół znaku graficznego.
Znak barw Rzeczpospolitej Polskiej (28,9 MB)
Zestawienie znaków
Znaki Funduszy Europejskich występują w zestawieniu ze znakiem barw Rzeczpospolitej Polskiej i znakiem Unii Europejskiej. Takie zestawienie występuje zawsze w wersji pełnokolorowej. W przypadku zastosowania wersji czarno-białej nie umieszcza się znaku barw Rzeczpospolitej Polskiej.
Układ podstawowy poziomy AAAA
Układ podstawowoy poziomy wersja achromatyczna
Układ uzupełniający pionowy
Układ uzupełniający pionowy wersja achromatyczna
W sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie znaków Fundusze Europejskie, Unia Europejska i znaku barw Rzeczpospolitej Polskiej w wersji kolorowej, z przyczyn technicznych lub z uwagi na zastosowanie tylko jednego koloru druku (czarnego), np. do druku dokumentów, można stosować zestawienia achromatyczne znaku Fundusze Europejskie i Unia Europejska. Wtedy także wszystkie znaki dodatkowe muszą występować w wersji czarno-białej. Na stronach internetowych i wyświetlaczach urządzeń cyfrowych należy stosować zestawienia znaków Fundusze Europejskie, Unia Europejska i znaku barw Rzeczpospolita Polska tylko w wariancie pełnokolorowym. Wersje achromatyczne nie są dozwolone.
Znak Fundusze Europejskie dla Łódzkiego
Na potrzeby programu regionalnego Województwa Łódzkiego został zaprojektowany znak Fundusze Europejskie dla Łódzkiego
Znak stanowią łącznie:
– sygnet (czyli element graficzny),
– logotyp (czyli graficzna forma nazwy „Fundusze Europejskie dla Łódzkiego”).
Znak podstawowy poziomy
Znak uzupełniający pionowy
Znak Fundusze Europejskie dla Łódzkiego (9,2 MB)
Zestawienie znaków w programach regionalnych
Liczba znaków w zestawieniu (tzn. w jednej linii) nie może przekraczać czterech*, łącznie ze znakami Funduszy Europejskich, Unii Europejskiej, znakiem barw Rzeczpospolita Polska oraz hybrydą (herb Województwa Łódzkiego i nazwa województwa).
Układ podstawowy poziomy
Układ uzupełniający pionowy
Układ podstawowy poziomy achromatyczny
Układ uzupełniający pionowy achromatyczny
*nie dotyczy tablic, plakatów i naklejek
Zestawienie znaków w programie regionalnym (15,1 MB)
Obowiązkowe wzory tablic
Wzór tablicy jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować, dodawać znaków, informacji itp. poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach.
Szablony tablic (6,13 MB)
Obowiązkowe wzory plakatów
Wzór plakatów jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować, dodawać znaków, informacji itp. poza uzupełnianiem treści we wskazanych polach. Minimalny rozmiar plakatu to format A3 (orientacja pozioma) lub podobnej wielkości elektroniczny wyświetlacz. W przypadku większego rozmiaru plakatu fonty oraz pozostałe elementy należy skalować proporcjonalnie.
Szablony plakatów A3 poziom (2,16 MB)
Obowiązkowe wzory naklejek
Wzór naklejek jest obowiązkowy, tzn. nie można go modyfikować: dodawać innych znaków, informacji itp.
Szablony naklejek (4,02 MB)
Dokumenty do pobrania
Księga Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027
Karta Wizualizacji Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 (5,97 MB)
Dokumenty diagnostyczne dla profilowania wsparcia w ramach FEŁ2027 (cel polityki 4)
Zakres wsparcia programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 w ramach celu polityki 4 Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych został określony na podstawie licznych dokumentów diagnostycznych, które pozwoliły na przeprowadzenie analizy regionalnych potrzeb i wyzwań i odpowiednie spriorytetyzowanie interwencji, w zgodzie z regulacjami dotyczącymi polityki spójności w perspektywie 2021-2027:
- Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030
- Program Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej Województwa Łódzkiego 2030
- Plan Przeciwdziałania Depopulacji w województwie łódzkim 2020
- Wojewódzki Program Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych i Przeciwdziałania ich Wykluczeniu Społecznemu oraz Pomocy w Zatrudnianiu Osób Niepełnosprawnych Na Lata 2014-2020
- Ocena Zasobów Pomocy Społecznej
- Regionalny Plan Działań na rzecz Zatrudnienia na rok 2022 dla województwa łódzkiego
- Zmiany Zapotrzebowania Na Kwalifikacje Zawodowe W Województwie Łódzkim W Kontekście Rozwoju Technologicznego
- Lokalne rynki pracy w województwie łódzkim. Ocena stanu i analizy warunków rozwoju
- Rynek pracy w województwie łódzkim w 2020 r.
- Program współpracy samorządu województwa łódzkiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2022 r.
- Ubóstwo energetyczne w województwie łódzkim
- Ekonomia społeczna w regionie łódzkim
- Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu. Aktualizacja 2021-2027, polityka publiczna z perspektywą do roku 2030
- Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej
- Regionalny Program Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Łódzkim do roku 2020
- Opinie i plany gmin województwa łódzkiego na temat możliwości tworzenia CUS
- Dostępność usług społecznych świadczonych w formie zdeinstytucjonalizowanej w województwie łódzkim
- Osoby niesamodzielne w województwie łódzkim
- Potrzeby osób w wieku 60+ z terenu województwa łódzkiego
- Instytucje świadczące opiekę dla pełnoletnich osób niesamodzielnych na terenie województwa łódzkiego
- Zawodowe rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka w województwie łódzkim
- Wykluczenie społeczne dzieci i młodzieży z województwa łódzkiego
- Funkcjonowanie placówek wsparcia dziennego z regionu łódzkiego. Bariery i potrzeby
- System wsparcia rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w województwie łódzkim. Skuteczność i efektywność funkcjonowania rodzin wspierających i asystentów rodziny
- Badanie potrzeb i satysfakcji z wybranych usług skierowanych do rodzin z dziećmi z orzeczoną niepełnosprawnością w wieku 8-16 lat
- Wojewódzki Program Profilaktyki I Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Na Lata 2017-2020
- Wojewódzki Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2017-2020
- Deinstytucjonalizacja placówek opieki całkowitej nad dziećmi i młodzieżą w województwie łódzkim
- Badanie efektów wsparcia zrealizowanego na rzecz osób młodych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój - Raport końcowy
- Metaanaliza wyników badań ewaluacyjnych dotyczących oceny wsparcia z EFS – RAPORT KOŃCOWY
- Identyfikacja czynników mających wpływ na skuteczność wsparcia udzielanego w ramach RPO WŁ 2014-2020 na przywrócenie zdolności do wysokiej jakości zatrudnienia i wyjścia z ubóstwa osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, poprawę dostępu do usług społecznych (w tym zdrowotnych)ograniczających ubóstwo i wykluczenie społeczne realizowanych w regionie oraz powstanie nowych i trwałych miejsc pracy w sektorze ekonomii społecznej – Raport końcowy
- Raport końcowy dotyczący badania pt. Szacowanie wskaźnika rezultatu długoterminowego EFS pn. „Liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy sześć miesięcy po opuszczeniu programu” w ramach RPO WŁ 2014-2020 (pomiar 3)
- Szacowanie wskaźnika rezultatu długoterminowego EFS pn. „Liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy sześć miesięcy po opuszczeniu programu" - raport końcowy
- Raport końcowy dotyczący ewaluacji pt. „System wyboru projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów wyboru projektów"
- Ewaluacja mid-term postępu rzeczowego i finansowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz wyliczenie wartości wskaźnika rezultatu długoterminowego. Drugi raport z II modułu badania: „Wyliczenie wartości wskaźnika rezultatu długoterminowego” –„Liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy sześć miesięcy po opuszczeniu programu”
- Badanie ewaluacyjne dotyczące wyliczenia wartości wskaźników rezultatu długoterminowego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych. Raport cząstkowy
- Badanie ewaluacyjne dotyczące wyliczenia wartości wskaźników rezultatu długoterminowego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych – II analiza wskaźnikowa
- Analiza społeczno-gospodarcza wraz z diagnozą obszarów interwencji EFS
- Badanie ewaluacyjne dotyczące wyliczenia wartości wskaźników rezultatu długoterminowego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych – I analiza wskaźnikowa
- Ocena ex ante instrumentów finansowych w obszarze samozatrudnienia ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
- Analiza sytuacji województw w obszarach oddziaływania Europejskiego Funduszu Społecznego w latach 2015-2017
- Ocena trafności i skuteczności stosowania kryteriów wyboru projektów PO WER
- Raport „Praca w dobie przemian strukturalnych”
- „Bezrobocie rejestrowane w Polsce”
- Raport „Rynek pracy w Polsce na tle Unii Europejskiej - 2004-2021”
- Raport „Rynek pracy w województwie łódzkim w 2021 r.”
- Raport „Popyt na pracę w obszarze zielonej gospodarki II. Analiza dla województwa łódzkiego”
- Raport „Młodzi dla łódzkiego”
- Raport „Wiek jako determinanta popytu na pracę w warunkach ożywienia gospodarczego i „rynku pracownika”
- Raport „Aktywność zawodowa osób niepełnosprawnych w województwie łódzkim II”
- Potrzeby szkół podstawowych i przedszkoli w zakresie łagodzenia skutków pandemii COVID-19, doradztwa zawodowego i edukacji ekologicznej
- Potrzeby szkół zawodowych w zakresie kształcenia. Analiza wyników ankiety skierowanej do starostw powiatowych
- Możliwości wsparcia uczniów szczególnie uzdolnionych
- Potrzeby szkół w zakresie kształcenia ogólnego. Analiza wyników ankiety skierowanej do szkół podstawowych, ponadpodstawowych i specjalnych
- Podnoszenie jakości i dostępności edukacji przedszkolnej. Analiza wyników ankiety skierowanej do gmin oraz placówek wychowania przedszkolnego województwa łódzkiego
- Raport ewaluacyjny Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju: Ewaluacja wsparcia realizowanego w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 3 raporty cząstkowe: I raport cząstkowy, II raport cząstkowy, III raport cząstkowy
- Raport „Metaanaliza wyników badań ewaluacyjnych dotyczących oceny wsparcia z EFS – RAPORT KOŃCOWY”
- „Monitoring jakości staży i praktyk w ramach Poddziałania XI.3.1 Kształcenie zawodowe Oś Priorytetowa XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020
- Raport NIK „NIK o organizacji pracy nauczycieli w szkołach publicznych” Warszawa, lipiec 2021 r.
- Raport „Edukacja zdalna w czasie pandemii” II edycje: I Edycja, II Edycja
- Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa Łódzkiego LORIS 2030
- Raport merytoryczny „Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020”
- Współpraca między szkołami ogólnodostępnymi i szkołami/placówkami specjalnymi w kontekście edukacji włączającej. Podsumowanie seminarium
- Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania
- Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły
- Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji
- Jak promować jakość w edukacji włączającej
- DEKLARACJA LIZBOŃSKA
- Dowody na związek edukacji włączającej z włączeniem społecznym: końcowy raport podsumowujący
- Europejska Statystyka Edukacji Włączającej: Główne przesłania i wnioski 2014-2016
- Europejskie wzorce dobrej praktyki kształcenia i szkolenia zawodowego
- Głos młodych: Wychodząc naprzeciw różnorodności w edukacji
- Jak wprowadzić w życie ocenianie włączające
- Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej - PROFIL NAUCZYCIELA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
- Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej
- Organizacja wsparcia dla edukacji włączającej – Raport podsumowujący
- Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki
- PODNOSZENIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH WSZYSTKICH UCZNIÓW – JAKOŚĆ EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ
- Podnoszenie Osiągnięć Wszystkich Uczniów w Edukacji Włączającej: Końcowy raport podsumowujący
- Profil kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli do edukacji włączającej
- Przedwczesne kończenie nauki oraz uczniowie niepełnosprawni i lub o specjalnych potrzebach edukacyjnych: Końcowy raport podsumowujący
- Technologie informacyjne i komunikacyjne w edukacji włączającej
- „Zdrowa Przyszłość Ramy Strategiczne Rozwoju Systemu Ochrony Zdrowia na Lata 2021–2027, z perspektywą do 2030 r.”
- Strategia Polityki Zdrowotnej Dla Województwa Łódzkiego na lata 2021-2027
- Mapa potrzeb zdrowotnych na okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2026 r.
- Wojewódzki Plan Transformacji Województwa Łódzkiego na lata 2022-2026
- Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Instytut Medycyny Pracy Im. Prof. J. Nofera - działania dotyczące promocji zdrowia w miejscu pracy
- „Środki Upraszczające — Podręcznik 80 środków upraszczających w ramach polityki spójności 2021–2027”
Archiwalne aktualności dotyczące rewitalizacji
Archiwum
PIFE przypomina
PIFE przypomina, to usługa, która pozwala nam na bieżąco informować naszych klientów o ogłaszanych naborach wniosków w ramach konkursów, które ich interesują. Dzięki tej usłudze możemy wpisać Państwa dane kontaktowe do prowadzonego przez Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich (PIFE) rejestru wraz z określeniem działań i programów, z których moglibyście skorzystać. Po ogłoszeniu konkursu poinformujemy Państwa o możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie planowanego projektu. Będziemy również przesyłać Państwu informację o terminach realizowanych przez nas działań takich jak: spotkania informacyjne i szkolenia prowadzone w formie stacjonarnej lub online, Mobilne Punkty Informacyjne (MPI), czy całodzienne dyżury MPI.
Zachęcamy zatem do kontaktu z Punktami Informacyjnymi Funduszy Europejskich w województwie łódzkim i skorzystania z naszych usług.
Możecie Państwo również przekazać nam swoje dane kontaktowe za pośrednictwem tej witryny i wtedy to my skontaktujemy się z Wami. Aby to zrobić należy wypełnić poniższe pola.
Klauzula informacyjna art. 13 RODO
PIFE przypomina
Informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Zarząd Województwa Łódzkiego, al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź. Państwa dane przetwarzane będą w celu wpisania do prowadzonego przez Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich w województwie łódzkim Rejestru Prowadzenia Klienta. W stosunku do danych przetwarzanych na podstawie zgody macie Państwo prawo do jej wycofania w dowolnym momencie.
Projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 oraz budżetu państwa.
Podpisano Kontrakt Programowy dla Województwa Łódzkiego
Marszałek Grzegorz Schreiber zapowiada zbliżające się do województwa łódzkiego 2,3 mld euro, a wiceminister polityki regionalnej Waldemar Buda już zachęca do pobudzania wyobraźni, co za te środki można zrealizować.
Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber podpisał w piątek (28 stycznia) z wiceministrem Waldemarem Budą działającym w imieniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej Kontrakt Programowy dla Województwa Łódzkiego. To umowa, która będzie stanowić podstawę do negocjacji z Komisją Europejską Programu Regionalnego „Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027” czyli sposobu wydatkowania pieniędzy unijnych przewidzianych dla naszego województwa.
W Programie zapisanych jest dla województwa 2 mld 292 mln euro. Z tego 1,7 mld euro zostanie przekazane na tzw. działania twarde, czyli inwestycje w infrastrukturę drogową, zdrowotną, kulturalną, a także na wsparcie dla przedsiębiorców czy badania i rozwój. Pozostałe 574 mln euro będą na tzw. działania miękkie, czyli wsparcie społeczne, wyrównywanie szans, szkolenia dla pracowników i przekwalifikowanie, a także stypendia dla studentów.
- Cieszę się, że jesteśmy jednym z pierwszych województw, które podpisały swój kontrakt programowy – mówił marszałek Grzegorz Schreiber po podpisaniu umowy. - Dokument zawiera szereg celów, na które chcemy te środki w województwie łódzkim przeznaczać. Począwszy od kwestii dotyczących rozwoju cyfryzacji, wspierania innowacyjności, przedsiębiorców, poprzez wspieranie zielonej gospodarki i wszystkich tych elementów, które służą rozwojowi środowiska w naszym województwie. To wreszcie kwestia mobilności – walki z wykluczeniem komunikacyjnym. To także budowanie nowych linii kolejowych, rozwój komunikacji tramwajowej.
Marszałek zwrócił też uwagę na kwestię rewitalizacji zarówno dużych, jak i mniejszych miejscowości.
- Kontrakt Programowy to poświadczenie tego, że kierunek przygotowania programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Województwa Łódzkiego są zgodne z umową partnerstwa i zgodne z polityką rządu w tym zakresie – wyjaśnia Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z którym prowadzone były negocjacje dotyczące Kontraktu. - To jest zielone światło do ostatniego etapu programowania środków i negocjacji z Komisją Europejską. Jesteśmy więc bliżej wykorzystania tych 2 miliardów euro w najbliższej perspektywie finansowej. Wyobraźnia już może działać, co za te środki można zrealizować.
W programie, który jest dokumentem wyznaczającym ogólne kierunki podziału środków unijnych, znalazły się też konkretne inwestycje o szczególnym znaczeniu dla rozwoju województwa. Będą one finansowane z programu regionalnego w sposób priorytetowy, czyli dla ich wsparcia nie będą potrzebne konkursy. Są to m.in. inwestycje w transport, kulturę, służbę zdrowia. (Wszystkie cele polityki Kontraktu oraz przypisane do nich inwestycje priorytetowe zostały zaprezentowane na poniższych infografikach.)
Podpisanie uzgodnionego przez Zarząd Województwa i Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dokumentu oznacza, że teraz będzie można go negocjować z Komisją Europejską. Po zatwierdzeniu dokumentu przez Brukselę będzie można dzielić pieniądze na poszczególne działania i rozpisywać konkursy
Projekty hybrydowe – perspektywa finansowa 2021-2027
Projekty hybrydowe – perspektywa finansowa 2014-2020
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1516 z dnia 10 czerwca 2015 r. ustanawiające na mocy rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady, stawki zryczałtowane dla operacji finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w sektorze badań, rozwoju i innowacji.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1076 z dnia 28 kwietnia 2015 r. ustanawiające na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 dodatkowe przepisy dotyczące zastąpienia beneficjenta i stosownych obowiązków oraz minimalne wymogi, które mają być zawarte w umowach partnerstwa publiczno-prywatnego finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/207 z dnia 20 stycznia 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do wzoru sprawozdania z postępów, formatu dokumentu służącego przekazywaniu informacji na temat dużych projektów, wzorów wspólnego planu działania, sprawozdań z wdrażania w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia”, deklaracji zarządczej, strategii audytu, opinii audytowej i rocznego sprawozdania z kontroli oraz metodyki przeprowadzania analizy kosztów i korzyści, a także zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 w odniesieniu do wzoru sprawozdań z wdrażania w ramach celu „Europejska współpraca terytorialna”.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.
Prawo Unijne
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1516 z dnia 10 czerwca 2015 r. ustanawiające na mocy rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady, stawki zryczałtowane dla operacji finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w sektorze badań, rozwoju i innowacji.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1076 z dnia 28 kwietnia 2015 r. ustanawiające na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 dodatkowe przepisy dotyczące zastąpienia beneficjenta i stosownych obowiązków oraz minimalne wymogi, które mają być zawarte w umowach partnerstwa publiczno-prywatnego finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/207 z dnia 20 stycznia 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do wzoru sprawozdania z postępów, formatu dokumentu służącego przekazywaniu informacji na temat dużych projektów, wzorów wspólnego planu działania, sprawozdań z wdrażania w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia”, deklaracji zarządczej, strategii audytu, opinii audytowej i rocznego sprawozdania z kontroli oraz metodyki przeprowadzania analizy kosztów i korzyści, a także zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 w odniesieniu do wzoru sprawozdań z wdrażania w ramach celu „Europejska współpraca terytorialna”.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej.
Prawo krajowe
- Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego jest pierwszą rządową kompleksową wizją rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Jej głównym celem jest zwiększenie skali i efektywności inwestycji realizowanych w formule PPP.
- Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, którego przedmiotem jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
- The English version of the Act on Public Private Partnership of the 19th of December 2008.
- Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi określa prawne i proceduralne aspekty zawierania umów koncesji na roboty budowlane lub usługi, środki ochrony prawnej oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie.
- Ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych określa zasady i tryb udzielania zamówień publicznych, środki ochrony prawnej, kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie.
- Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. określa m.in. zakres sektora finansów publicznych, formy prawne jednostek tego sektora, zasady gospodarki finansowej tych jednostek, zasady i tryb kontroli finansowej i audytu wewnętrznego jednostek sektora finansów publicznych, zakres przedmiotowy finansów publicznych, sposoby zapewnienia realizacji jawności i przejrzystości finansów publicznych, procedury ostrożnościowe i sanacyjne w sytuacji zagrożenia nadmiernym wzrostem długu publicznego.
- Ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
- Ustawa z 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym określa warunki przygotowania budowy, finansowania budowy, zasady przeprowadzania postępowania przetargowego na budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad płatnych, zwanych dalej "autostradami", zasady zawierania umów o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, a także organy właściwe w tych sprawach.
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami określa zasady: gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego, podziału nieruchomości, scalania i podziału nieruchomości; pierwokupu nieruchomości; wywłaszczania nieruchomości i zwrotu wywłaszczonych nieruchomości; udziału w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej; wyceny nieruchomości oraz działalności zawodowej, której przedmiotem jest gospodarowanie nieruchomościami.
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 11 lutego 2015 r. w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
- Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych.
- Krajowy Standard Rachunkowości nr 10 pt. „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi" (Dz. Urz. Ministra Rozwoju i Finansów z 28 lipca 2017 r. poz. 142).